Je voetafdruk
Next Nature Network
Kweekvlees Kookboek
Kraanvogel origami, gebreide steak, bloederige vleessorbet. Het zijn zomaar een aantal gerechten uit het Kweekvlees Kookboek. De bizarre en futuristische gerechten bestaan helemaal uit kweekvlees. En ze roepen belangrijke vragen op. Wat is de toekomst van vlees? Wat is de relatie tussen mens, natuur en technologie? En staan we open voor een totaal ander eetpatroon?
Het meeste vlees dat we eten wordt geproduceerd door de bio-industrie. Maar de bio-industrie heeft een hoop nadelen. Het veroorzaakt dierenleed, is slecht voor de gezondheid, verbruikt gigantische hoeveelheden land en water, én stoot enorm veel broeikasgassen uit, zoals CO2 en methaan. Het is dus belangrijk om na te denken over ander soort eten. Wat eten we in een duurzame wereld?
Next Nature Network heeft ook een fictief restaurant geopend: Bistro In Vitro, het eerste kweekvlees restaurant ter wereld. Reserveren kan. Maar dan moet je wel een vooruitplanner zijn, want er is pas over tien jaar plek. Wie weet is kweekvlees dan wel heel gewoon. Stel je menu samen, reserveer een tafel en win het Kweekvlees Kookboek: bistro-invitro.nl.
Next Nature Network is een internationaal netwerk van makers, denkers en supporters. Ze houden zich bezig met een toekomst waarin natuur en technologie samensmelten. Het netwerk is actief in 44 landen, en het kernteam werkt in Amsterdam. Met het Kweekvlees Kookboek won Next Nature Network in 2014 de Dutch Design Award.
Emma van der Leest
The Microbial Vending Machine
Je ziet het niet, maar om ons heen leven miljoenen kleine micro-organismen. Zoals bacteriën, algen en schimmels. The Microbial Vending Machine onderzoekt hoe deze organismen door middel van biotechnologie (technologie gebaseerd op biologie) gebruikt kunnen worden voor nieuwe, compleet natuurlijke producten en materialen. Parfum, medicijnen, leer, energiedrank: in deze voormalige FEBO snackautomaat is het allemaal te krijgen.
We consumeren de hele dag door: eten, drinken, kleding, cosmetica, elektronica, huishoudartikelen, cadeautjes, et cetera. Al die spullen en materialen zijn vaak niet duurzaam of biologisch afbreekbaar. Geen wonder dat de plastic soep alsmaar groter wordt. Het is dus belangrijk om na te denken over ander soort materialen. Welke materialen gebruiken we in een duurzame wereld?
Emma van der Leest (1991) is biodesigner. Ze laat zich inspireren door micro-organismen en gebruikt ze als basis voor haar werk. Emma is ook freelance docent aan de Willem de Kooning Academie en Design Academy, en oprichter en creatief directeur van het BlueCity Lab. Onlangs won ze de Bio Art & Design Award.
Diana Scherer
Rootbound #5
Wordt dit de nieuwste trend? Deze jurk is helemaal gemaakt van plantenwortels (rootbound). Onder de grond maken planten de meest verrassende patronen met hun wortels. Ze zijn nooit hetzelfde. Door de wortels te manipuleren met mallen en sjablonen kunnen lappen stof ontstaan. Wit, dun en zijdezacht. Maar ook sterk. Perfect om een jurk van te maken.
Leuk detail: Diana Scherer heeft speciaal voor de pop-up een nieuwe jurk gemaakt. Dit is de vijfde uit haar collectie Rootbounds.
Onze kledingkasten hangen vol met fast fashion: snel, goedkoop en modieus, maar ook enorm vervuilend. Voor één spijkerbroek zijn bijvoorbeeld duizenden liters water nodig. En dan hebben we het nog niet gehad over landgebruik, transport en verpakkingen. Het is dus belangrijk om na te denken over ander soort kleren. Welke kleren dragen we in een duurzame wereld?
Diana Scherer (1979) is beeldend kunstenaar, fotograaf en beeldhouwer. Ze onderzoekt nieuwe materialen, de relatie tussen mens en natuur, en ons verlangen om de natuur te beheersen. Het werk van Diana was eerder te zien in het Victoria & Albert Museum in Londen. In 2016 kreeg ze de New Material Award.
Sun City
C.O.S.A.S. (City of Sounds and Silence)
Ssst. Hoor je dat? Doe mee met dit luisterspel en maak een wandeling door de stad van de toekomst. Een stad van rust en drukte, vertrouwd en onbekend, utopisch en dystopisch tegelijk. Maar in ieder geval een stad waarin fossiele brandstoffen, zoals olie, kolen en gas, niet meer gebruikt worden. Luister en beeld je deze stad in: Hoe ziet ze eruit? Hoe ruikt ze? Hoe voelt ze? Het is aan jou.
Dampende fabrieken, drukke wegen en volle koeienstallen: we stoten enorm veel broeikasgassen uit, zoals CO2 en methaan. Die broeikasgassen ontstaan door het verbranden van fossiele brandstoffen. Het is dus belangrijk om na te denken over andere manieren om onze energie op te wekken. Welke energie gebruiken we in een duurzame wereld?
Sun City is een muziektheatercollectief. Het collectief bestaat onder anderen uit Frank van Kasteren (1989), Ivo Schot (1990) en Jeek ten Velden (1982). Ze maken voorstellingen, installaties en muziek over de stad van de toekomst. Ze geven ook seminars. Met C.O.S.A.S. werd het collectief in 2017 genomineerd voor de Post-Fossil City Contest van de Urban Futures Studio (Universiteit Utrecht).
Angelina Kumar
Bob & Bits
Dit keer liggen er geen knuffels of horloges voor het grijpen. Deze goud geverfde restmaterialen symboliseren de waarde en noodzaak van hergebruik, recycling en upcycling. Niet alleen wat betreft de spullen die we gebruiken, maar ook wat betreft de kunst die we maken. Deze ‘grijpmachine’ geeft daarom een aantal verwijzingen naar bekende kunstwerken. Kun je ze vinden?
Kunst kan ons inspireren om duurzamere keuzes te maken. Maar hoe duurzaam is kunst zélf eigenlijk? De gebruikte materialen, zoals verf, zijn soms behoorlijk vervuilend. En tijdens het maakproces wordt een hoop weggegooid. Het is dus belangrijk om na te denken over de manier waarop we kunst maken. Welke kunst maken we in een duurzame wereld?
Bob & Bits is onderdeel van het kunstproject Lucrative Dumpster Dives (LDD). LDD bestaat onder andere uit een aantal ruilwinkels waar studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) gebruikte materialen kunnen brengen en halen. Op die manier kunnen zij op een duurzamere manier experimenteren en creëren.
Leuk detail: Het Klimaatmuseum brengt alle materialen uit de pop-up naar de LDD!
Angelina Kumar is student aan de HKU. Ze heeft de bachelor Beeldende Kunst succesvol afgerond, en volgt nu de master Fine Art. Tijdens haar studie viel het Angelina op dat kunstenaars veel afval creëren. Haar doel is nu om de ecologische voetafdruk van kunstenaars te verkleinen.
Maarten Vanden Eynde
The Great Decline 2
Deze kleurrijke zaden zijn niet zomaar gerangschikt. Ze liggen in de vorm van de blauwdruk van de Wereldzadenbank op Spitsbergen (Noorwegen). Daar worden zoveel mogelijk soorten zaden opgeslagen, waaronder die van belangrijke voedselgewassen. Een soort ‘Ark van Noach’ voor als er een ramp gebeurt. Het patroon doet overigens ook denken aan een elektronische printplaat. Zijn we in staat de sporen uit de natuur op te slaan?
Leuk detail: Maarten Vanden Eynde heeft speciaal voor de pop-up een nieuwe versie gemaakt van The Great Decline. Vandaar het nummer 2 achter de titel.
Net als klimaatverandering is de afname van biodiversiteit (de rijkdom aan planten en dieren) een grote uitdaging. En de twee hebben veel met elkaar te maken. Doordat de temperatuur stijgt, komen bepaalde planten en dieren in de problemen. Ze sterven uit. En dat heeft ook weer grote gevolgen voor ons. Het is dus belangrijk om na te denken over hoe we anders kunnen omgaan met de natuur. Hoe gaan we om met de natuur in een duurzame wereld?
Maarten Vanden Eynde (1977) leeft en werkt in België en Frankrijk. Hij reist ook regelmatig naar Congo. Zijn werk gaat vaak over de ecologische impact van mensen op de aarde. Daarbij legt hij ook de link met onderwerpen als de koloniale geschiedenis en globalisering. Maarten was in 2017 genomineerd voor de BelgianArtPrize en won de publieksprijs.
Daan Roosegaarde (Studio Roosegaarde)
Smog Free Ring
Deze ring heeft een diamant die is gemaakt van smog. De smog werd in Rotterdam uit de lucht gehaald door de Smog Free Tower: een 7 meter hoge toren die als een stofzuiger vuile deeltjes opzuigt en de lucht plaatselijk schoner maakt. Voor elke Smog Free Ring wordt 1000 m3 vieze lucht gefilterd. Dat is mooi, want die vieze lucht zou anders in onze longen komen.
Luchtvervuiling wordt voor een groot deel veroorzaakt door het verkeer. Auto’s, busjes, scooters, vrachtwagens, schepen en vliegtuigen: ze stoten enorm veel CO2 en schadelijke stoffen uit. Het is dus belangrijk om na te denken over andere manieren van reizen. Hoe reizen we in een duurzame wereld?
Daan Roosegaarde kreeg het idee voor de ring toen hij ontdekte dat in de smog, die de Smog Free Tower verzamelt, veel koolstof zit. En als koolstof onder hoge druk wordt samengeperst, ontstaat een diamant. Daar kun je dus een ring van maken. Zo zie je maar: er bestaat eigenlijk geen afval. De ring wordt inmiddels gebruikt als trouwring door koppels van over de hele wereld.
De Smog Free Ring en de Smog Free Tower zijn onderdeel van het Smog Free Project. Dit project laat zien wat we elke dag inademen en dat de lucht schoner kan. Het project heeft meerdere prijzen gewonnen, waaronder de Grand Award for Sustainability (Design For Asia Awards), Europe 40 Under 40 Award en Design That Educates Award.
Daan Roosegaarde (1979) is kunstenaar en innovator. Hij richtte Studio Roosegaarde op in 2007, waar hij met zijn team van ontwerpers en ingenieurs werkt aan het landschap van de toekomst. Daan typeert zijn werk als ’techno-poëzie’: een mix van technologie en creativiteit. Dat is volgens hem de motor van sociale verandering.