Vacature Lid Raad van Toezicht

Het Klimaatmuseum is een pop-up museum over de grootste uitdaging van dit moment: de klimaatcrisis. Onze projecten bestaan uit exposities, programma’s en workshops. In de projecten staan verbeelding en participatie centraal. De projecten zijn ook altijd vernieuwend en toegankelijk. De organisatie is momenteel aan het groeien en professionaliseren.

We zijn op zoek naar een:

Lid Raad van Toezicht

Stichting het Klimaatmuseum wordt bestuurd door een directeur-bestuurder onder toezicht van de Raad van Toezicht (RvT). De RvT bestaat momenteel uit 3 leden en komt 4 keer per jaar bijeen. De RvT is een betrokken raad op afstand. Dat betekent dat zij toezicht houdt op het beleid en functioneren van de directeur-bestuurder en de realisatie van de doelstellingen. Als de directeur-bestuurder daarom vraagt, kan de raad optreden als klankbord. Bij de samenstelling van de RvT is er nadrukkelijk oog voor diversiteit.

Wat neem jij mee?

• Een profiel op het gebied van klimaat en/of klimaatrechtvaardigheid
  • Je bent sterk in het onderhouden en inzetten van relevante netwerken
  • Een proactieve en constructief-kritische houding waarmee je een bijdrage levert aan de bespreekpunten binnen de RvT en met de directeur-bestuurder
  • Enthousiasmerend vermogen
  • Onafhankelijkheid en onpartijdigheid ten opzichte van elkaar en de directeur-bestuurder
  • Affiniteit met maatschappelijke ontwikkelingen (trends, tijdsgeest, omgangsvormen en vergezichten)
  • Je handelt volgens de wet, de Governance Code Cultuur en de Code Diversiteit & Inclusie in de culturele sector
  • Een gezonde dosis relativeringsvermogen en plezier

Termijn en bezoldiging
Leden van de RvT worden benoemd voor een periode van 4 jaar, waarna herbenoeming mogelijk is (max. 2 keer 4 jaar). De functie van RvT-lid is onbezoldigd; dit betekent dat je geen financiële vergoeding ontvangt.

Diversiteit en inclusie
Wij geloven in de kracht van diversiteit en inclusie om betere resultaten te behalen. Breng naast je kwaliteiten, talenten en enthousiasme gerust ook je leeftijd, geaardheid, achtergrond of arbeidsbeperking mee. Je bent van harte welkom!

Meer informatie
Meer informatie over het Klimaatmuseum is te vinden op www.klimaatmuseum.nl. Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Laura van Rutten, directeur-bestuurder, via: laura@klimaatmuseum.nl.

Solliciteren?
Is jouw interesse gewekt? Stuur dan vóór 31 oktober een korte motivatie en CV naar info@klimaatmuseum.nl. De gesprekken vinden plaats in november.